Apa yang perlu dilakukan apabila seseorang mencuri kereta sewa anda?

Apa yang perlu dilakukan apabila seseorang mencuri kereta sewa anda

Penyewaan kereta adalah cara terbaik untuk melancong di lokasi baharu. Anda bukan sahaja dapat menjimatkan masa, tetapi juga wang. Ia memberi anda kebebasan, anda boleh pergi ke mana-mana, dan anda boleh melakukan apa sahaja tanpa menekankan mengikut jadual.

Baca: sebab lampu enjin menyala

Namun, jika kereta sewa itu dicuri atau rosak selagi anda memilikinya, ia adalah tanggungjawab anda. Insurans tidak melindungi kesulitan yang boleh menyebabkannya.

 Tip: jangan buat benda ini dengan kereta sewa anda

Bagaimanakah anda boleh bersedia untuk peluang kecurian kereta dan apa yang perlu dilakukan jika seseorang mencuri kereta semasa kontrak sewa anda?

Petua: tukar tayar

Tiada siapa yang ingin berfikir bahawa kereta yang disewa mungkin cedera atau dicuri, memendekkan kebebasan anda. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk mengetahui apa yang perlu dilakukan jika seseorang mencuri kereta. Sebelum melancong, pastikan anda memahami terma dan syarat kontrak. Anda juga perlu tahu apa (dalam kes ini) sekatan yang terkandung dalam perjanjian sewa.


Perkara yang perlu dilakukan sekiranya berlaku kecurian:

1. Hubungi polis

Selepas anda perasan kereta sewa itu dicuri, hubungi polis dengan segera. Beri mereka butiran tentang di mana kereta itu dan apa yang ada di dalamnya.

 Menarik: tip memandu di lebuh raya

2. Hubungi syarikat penyewaan kereta

Hubungi syarikat penyewaan kereta secepat mungkin. Beritahu kami apa yang berlaku. Juga beritahu mereka bahawa anda telah melaporkan kes itu kepada polis, tetapi mereka mungkin memerlukan ID kereta. Sekiranya terdapat penjejak GPS dalam kereta sewa, polis boleh mencarinya dengan mudah.


3. Minta laporan

Jangan lupa minta salinan laporan daripada syarikat kereta sewa dan polis. Secara umumnya, penyewaan kereta boleh menawarkan 3 jenis perlindungan, melindungi penumpang – melindungi pemandu dan penumpang, tanggungjawab – menyediakan perlindungan sekiranya berlaku kemalangan – dan perlindungan penuh. Yang terakhir mahal sikit, tapi ia juga memberi perlindungan jika kereta sewa dicuri.


4. Hubungi bank / syarikat kad kredit

Dalam kebanyakan kes, syarikat kad kredit membantu pelanggan mereka mencari tawaran perlindungan sekunder.


 


Dalam kes kecurian, syarikat penyewaan kereta boleh mengenakan amaun tetap berdasarkan perjanjian sewa kereta.


 Pertanyaan: perlukah anda mencuci kereta sewa anda sebelum memulangkannya?


Perlu membayar jumlah harga kereta sewa sekiranya berlaku kecurian?

Tanggungjawab kewangan bergantung pada tempat anda menyewa kereta secara tempatan dan dari syarikat mana.

Di Australia dan New Zealand, sebagai contoh, dalam kes kecurian, jumlah yang telah ditetapkan mesti dibayar. Oleh itu, tanggungjawab kewangan adalah terhad dan anda tidak perlu membayar kos kereta gantian, tetapi syarikat sewa kereta boleh menolaknya.


Adakah insurans melindungi kecurian?

Banyak syarikat insurans tidak melindungi kecurian apabila kecurian disebabkan oleh kecuaian atau pelanggaran penyewaan atau kontrak insurans. Jika syarikat insurans melindungi kecurian kereta, anda mungkin memerlukan salinan laporan polis.

Popular posts from this blog

Apa yang tidak boleh dilakukan dengan kereta sewa?

Macam mana nak tukar tayar?