Apa yang tidak boleh dilakukan dengan kereta sewa?


 Walaupun syarikat penyewaan kereta telah memberi anda kereta sewa untuk digunakan, adalah baik untuk mengetahui apa yang perlu diberi perhatian, apakah peraturan yang harus dipatuhi dan apa yang tidak boleh dilakukan dengan kereta sewa?

Baca: sebab lampu enjin menyala

– jangan merokok di dalam kereta

Kebanyakan perkhidmatan sewa kereta mengekalkan armada kereta bebas rokok. Walau bagaimanapun, jika seseorang merokok di dalam kereta yang disewa, anda boleh mengharapkan untuk membayar yuran pembersihan dan juga untuk permaidani yang terbakar.

Petua: tukar tayar

– jangan bawa kereta ke luar negara melainkan anda telah meminta permit mendarat

Kenderaan yang disewa akan tertakluk kepada peraturan khusus oleh penyewaan kereta jika anda menggunakannya di negara lain. Jika anda memindahkan kereta ke negara lain tanpa kebenaran, maka anda boleh mengira bahawa syarikat akan mengenakan bayaran berasingan semasa penghantaran kereta.

Memandangkan anda tidak menunjukkan jalan keluar, ini mungkin bermakna insurans kereta akan ditamatkan semasa tinggal di luar negara, dan sekiranya berlaku kegagalan tidak akan ada sebarang bantuan. Oleh itu, anda bertanggungjawab sepenuhnya untuk sebarang kemalangan atau kecacatan.

Sesetengah negara memerlukan lesen memandu antarabangsa, yang lain tidak, tetapi terdapat juga beberapa negara di mana kereta itu mungkin memerlukan permit khas, atau di mana kereta sewa tidak dibenarkan sama sekali.

Jangan percaya pada "mereka tidak akan tahu," kerana hampir setiap kereta sewa mempunyai sistem penjejakan yang memberi amaran kepada syarikat apabila kereta itu tiba berhampiran sempadan.


– jika anda ingin memberi lebih ramai pemandu, mari kita bercakap lebih awal

Kereta sewa hanya boleh dipandu oleh orang dalam kontrak. Anda tidak boleh memberikan kereta itu kepada yang lain tanpa kebenaran syarikat penyewaan, walaupun untuk "pergi sahaja ke kedai".

Kebanyakan syarikat penyewaan kereta tidak mengenakan sebarang bayaran tambahan untuk pemandu kedua. Kegagalan untuk melakukannya boleh menyebabkan masalah dalam kes kemalangan. Jika anda menyebabkan kemalangan dan anda tidak disenaraikan sebagai pemandu bertauliah dalam kontrak, anda mesti bertanggungjawab ke atas nilai penuh kenderaan tersebut.

Penting: apa nak buat bila kereta sewa dicuri

– anda tidak perlu bersaing atau menunda dengan kereta sewa

Kereta adalah untuk kegunaan jalan biasa, jangan gunakan untuk perlumbaan, jangan bawa ke trek ujian. Jika ini menyebabkan kegagalan, dompet anda boleh meminta maaf.

 Menarik: tip memandu di lebuh raya

– simpan kunci kereta dan lesen trafik di tempat yang selamat

Jika kunci kereta sewa terbiar atau rosak, ia boleh menjadi sangat mahal. Senario terburuk bukan sahaja kehilangan kunci dan kertas, tetapi juga kereta sewa.


– jangan tinggalkan kunci di dalam kereta

Apabila anda keluar dari kereta, untuk masa yang singkat, keluarkan kunci dan bawa bersama anda. Jangan biarkan ia dalam penyalaan, di tempat duduk dan di dalam bagasi. Jika kunci kekal di dalam dan pintu terkunci, anda akan menghubungi syarikat penyewaan kereta dengan segera. Jangan cuba menembusi tingkap dalam apa jua keadaan.


– jangan tinggalkan sijil pendaftaran kereta di dalam petak sarung tangan

Bayangkan situasi berikut: anda makan di restoran semasa pencuri memecahkan kereta anda dan mencari barangan berharga. Dia membuka kotak sarung tangan dan melihat sijil dengan alamat anda serta kontrak dengan tarikh dan butiran kad kredit anda. Mengikut statistik, dalam kes ini, apabila pemilik menyedari keretanya dicuri, pencuri telah pun memecah masuk ke dalam rumah mereka.

Oleh itu, anda harus menyimpannya di dalam dompet anda bersama lesen memandu atau di dalam beg anda.

Baca: Apa Berlaku Jika Anda Memulangkan Kereta Sewa Anda Awal atau Lewat

– jangan biarkan kunci tanpa pengawasan

Siapa sangka bahawa kunci kereta sewa boleh dicuri dari meja anda di teres hotel semasa anda berada di bufet? Malangnya, ini sering berlaku. Jika kunci dicuri, periksa kereta tempat anda meletak kereta dan hubungi syarikat penyewaan kereta.


– jangan bawa kunci ke dalam air

Jangan bawa kunci bersama anda apabila anda pergi berenang. Elektronik sensitif tidak dapat mengendalikan air dan mungkin anda akan meninggalkan kunci semasa berenang.


– jangan bawa kunci dan sijil semasa dalam perjalanan ke rumah

Pada akhir tempoh penyewaan, kenderaan yang disewa serta kunci serta kertasnya akan sentiasa dipulangkan kepada pemberi pajak. Siapa yang tidak boleh menurunkan kereta pada waktu bekerja menemui kotak di premis syarikat di mana kunci boleh digugurkan. Dalam keadaan apa pun anda tidak boleh membawanya pulang.


– jangan tinggalkan barang berharga di dalam kereta semasa meletak kenderaan

Beri perhatian semasa meletakkan kereta, jangan tinggalkan nilai di dalam kabin, walaupun untuk masa yang singkat.

Jika kereta rosak, kunci rosak, anda hubungi syarikat penyewaan dengan segera, dan mereka memberikan bantuan dan memberitahu anda apa yang perlu dilakukan.

Popular posts from this blog

Macam mana nak tukar tayar?

Apa yang perlu dilakukan apabila seseorang mencuri kereta sewa anda?