Petua memandu lebuh raya dengan kereta sewa anda

Petua memandu lebuh raya dengan kereta sewa anda

Pernahkah anda merasakan bahawa anda adalah satu-satunya pemandu yang baik di lebuh raya, semua orang tidak selamat, terlalu perlahan atau teruk? Walaupun betapa baiknya anda berfikir tentang diri anda, terdapat peluang yang baik bahawa pada masa tertentu semua orang memikirkan perkara yang sama tentang dirinya.

Baca: sebab lampu enjin menyala

Apabila memandu di lebuh raya, ingat perkara berikut:

Jom percepatkan

Melangkah ke lebuh raya boleh menjadi sukar, terutamanya untuk pemandu baru. Walau bagaimanapun, adalah penting bahawa, pada masa anda sampai, mempercepatkan kelajuan lebuh raya. Jika anda tidak melakukan ini, anda akan memaksa pemandu lain memecut / memperlahankan / menukar lorong secara tiba-tiba.

 Tip: jangan buat benda ini dengan kereta sewa anda

Benarkan orang lain naik

Jika anda berada berhampiran dengan tanjakan dan melihat bahawa terdapat trafik masuk yang besar, cuba pergi dengan selamat ke bar dalam, memberi laluan percuma kepada pemandu masuk.

Petua: tukar tayar

Bergerak ke kanan dan kiri

Kod Lebuhraya adalah dilarang, tetapi ramai yang memohon. Ia berbahaya, kerana pemandu yang kejam atau lebih tua boleh dengan mudah menakutkan dan menggoncang stereng, membahayakan setiap pemandu.

Penting: apa nak buat bila kereta sewa dicuri

Mari lihat apabila memotong

Jangan memintas secara tidak bertanggungjawab kerana kelajuan tinggi boleh menyebabkan pengurangan dramatik dalam masa tindak balas dan jarak brek. Jika kereta perlahan lalu di hadapan anda, tunggu sehingga kereta yang satu lagi menamatkan gerakan dan kembali ke lorong kanan. Kemudian awak datang.


Lorong kiri adalah untuk memotong

Ramai orang berpendapat lorong kiri adalah seperti lorong yang lain, tetapi tidak. Sudah tentu, pemandu yang lebih pantas akan menghabiskan lebih banyak masa di lorong dalam, tetapi apabila anda memotong, kembali ke lorong kanan. Jangan menganggap lebuh raya sebagai trek lumba peribadi seseorang.


Kekal betul

Salah satu peraturan asas Kod Lebuhraya. Tetapi ramai yang tidak mempedulikannya dan di lebuh raya tiga lorong mereka lebih suka memandu di lorong tengah, walaupun tiada lalu lintas. Jangan bergerak secara kekal di lorong dalam jika lorong kanan kosong.

Kekalkan had laju

Jangan tergesa-gesa tanpa sebab, walaupun tiada lalu lintas.

Jika anda memandu tanpa sedar, anda membahayakan integriti fizikal diri anda dan orang lain serta kereta juga. Kereta itu biasanya boleh dibaiki, tetapi kehidupan seseorang tidak akan sama.


Mari kita teruskan dengan aliran

Walaupun ada had laju, sesetengah kereta lebih laju, kereta lain bergerak perlahan. Ia hanya seperti ini. Walaupun semua ini, adalah penting (untuk keselamatan) untuk cuba mengikuti lalu lintas, mengelakkan kesesakan yang tidak perlu. Pilih lorong yang betul untuk kelajuan kereta anda dan lakukan segala yang mungkin untuk bekerjasama dengan orang lain.

Gunakan lampu utama rasuk yang dicelup

Kod Lebuhraya memerlukannya, ia sangat membantu dalam cuaca buruk kerana lebih mudah untuk pemandu lain melihat anda.


Berkelip: tabiat hodoh

Tidak dihukum, tetapi tidak begitu baik. Ramai orang sudah biasa dengan ugutan, perkara berbahaya yang lain ialah mengecilkan saiz tetapi mujurlah ini bukan kes biasa. Malangnya, terdapat banyak pemandu yang agresif, jadi anda perlu berhati-hati.


Jangan membuang sampah merata-rata

Pada kelajuan sedemikian ia berbahaya. Jika anda tergelincir sesuatu keluar dari tingkap di lebuh raya, anda boleh menyebabkan kerosakan. Ia boleh memecahkan cermin depan orang lain, tetapi apa yang lebih berbahaya ialah pemandu lain menakutkan dan menggoncang stereng. Jangan buang rokok keluar dari tingkap kerana ia boleh menyebabkan kebakaran, terutamanya pada musim panas.


Mari bersiap pada masa untuk keluar

Secara umum, jika seseorang ingin keluar dari lebuh raya, berikan masa yang cukup untuk pergi. Ia boleh menyebabkan masalah apabila orang berfikir tentang sesuatu, dan pada masa mereka bangun, terdapat jalan keluar. Daripada menjuntai diri anda atau orang lain dengan pertukaran lorong secara tiba-tiba, anda lebih suka menerima keadaan dan meneruskan perjalanan dengan selamat, keluar di susur keluar seterusnya atau belok ke tempat yang mungkin.

Popular posts from this blog

Apa yang tidak boleh dilakukan dengan kereta sewa?

Macam mana nak tukar tayar?

Apa yang perlu dilakukan apabila seseorang mencuri kereta sewa anda?