Sebab lampu enjin menyala


 5 sebab biasa

1. Gantikan sensor oksigen, probe lambda

Sensor oksigen memantau kandungan oksigen gas ekzos. Ia membantu untuk memantau jumlah bahan api yang dibakar. Penderia yang rosak akan menghantar data yang salah ke komputer onboard. Kebanyakan kereta mempunyai lebih banyak penderia oksigen.

Apa yang menyebabkan: Lama kelamaan sensor ditutup dengan minyak, yang mengurangkan keupayaannya untuk menukar campuran bahan api oksigen. Penderia yang rosak juga boleh menyebabkan peningkatan dalam pelepasan.


 Tip: jangan buat benda ini dengan kereta sewa anda


2. Penutup bahan api longgar atau rosak

Anda tidak fikir betapa pentingnya penutup bahan api. Dari sudut pandangan persekitaran, wap bahan api tidak boleh keluar dari sistem bahan api, apabila penutup bahan api longgar atau retak, wap bahan api bocor dan "terbalikkan" keseluruhan sistem bahan api. Pelepasan gas dikurangkan, pelepasan meningkat.

Apa Punca: Tudung retak atau tidak cukup ketat

Perkara yang perlu dilakukan: Semak sama ada tiada retak padanya. Teruskan memandu dan lihat jika lampu padam.

Petua: tukar tayar

 


3. Gantikan penukar pemangkin

Mangkin yang digunakan untuk mengurangkan gas ekzos. Ia menukar karbon monoksida dan bahan berbahaya lain kepada sebatian yang tidak berbahaya. Jika penukar pemangkin tidak berfungsi dengan betul, penggunaan bahan api meningkat, kereta tidak akan bergerak lebih laju, walaupun anda menekan pedal pemecut.

Punca: Punca utama kerosakan adalah berkaitan dengan punca lain seperti penderia oksigen yang rosak, lilin yang rosak dan pembakaran yang tidak betul dalam enjin.

Penting: apa nak buat bila kereta sewa dicuri

 Menarik: tip memandu di lebuh raya


4. Sensor aliran udara rosak

Ini memberitahu komputer on-board untuk menyediakan jumlah bahan api yang mencukupi berdasarkan udara yang datang melalui sensor. Kegagalan boleh meningkatkan penggunaan bahan api dan pelepasan.

Punca: Kebanyakan penderia aliran udara hilang disebabkan oleh penapis udara yang tidak dipasang dengan betul (atau tidak pernah diganti).

Perkara yang perlu dilakukan: Gantikan penapis udara sekurang-kurangnya sekali setahun.


 


5. Gantikan palam pencucuh atau kabel pencucuh

Palam pencucuh digunakan untuk memulakan "terbakar" dalam enjin. Jika palam tidak berfungsi, lilin menyebabkan kebakaran. Jika ini berlaku, kereta bergegar apabila ia dipercepatkan, enjin berjalan tidak sekata.

Perkara yang perlu dilakukan: Palam pencucuh hendaklah diganti sekali-sekala

Popular posts from this blog

Apa yang tidak boleh dilakukan dengan kereta sewa?

Macam mana nak tukar tayar?

Apa yang perlu dilakukan apabila seseorang mencuri kereta sewa anda?